
Begagnatmarknaden i Sverige – Tredje kvartalet 2024
3 oktober, 2024
Bilmarknaden i Sverige genomgår en tydlig förändring. Enligt Karl Wahlin, analytiker på Bilpriser, har försäljningen av nya bilar minskat drastiskt sedan införandet av bonus/malussystemet, men elbilarnas andel av nybilsmarknaden ökar stadigt trots att nyregistreringen av elbilar har backat under 2024. Begagnatmarknaden följer en nedåtgående trend, påverkad av lågt inflöde av nya bilar och stark export. Prisutvecklingen bland begagnade bilar har varit stabil, men elbilssegmentet visar tecken på större värdefall på grund av snabb teknikutveckling och en räntekänslig marknad.
Innan införandet av bonus/malussystemet år 2018 såldes det i genomsnitt 35 000 nya bilar per månad i Sverige. Motsvarande siffra idag är cirka 20 000 och trenden pekar nedåt. Av de bilar som säljs nya är 75 procent elektrifierade, varav 30 procent rena elbilar och 22 procent laddhybrider. Endast en femtedel av nyförsäljningen utgörs av fossilbilar medan resten är hybridmodeller, där batteridrift stöder fossilmotorn.
Nyregistreringar och prisutveckling: Utmaningar för elbilsförsäljningen
Nyregistreringarna av personbilar sjönk under augusti med drygt 20 procent jämfört med augusti 2023. Försäljningen av nya elbilar har hittills i år minskat med 21 procent jämfört med samma period förra året. Utvecklingen är i nivå med övriga EU och förklaras i huvudsak av stigande nypriser och en avvaktande privatmarknad, då räntesänkningarna ännu inte ökat hushållens köpkraft. Snittpriset bland nya bilar har ökat med 35 procent sedan år 2020, och mindre än var tredje ny bil köps av privatperson. För några år sedan var andelen privatköpare av nya bilar drygt 40 procent. Mest sålda bilmodell bland nybilsköpande företag under 2024 är Volvo XC60, och bland privatpersoner Tesla Model Y.
Begagnatmarknaden har en tydlig säsongsvariation. Försäljningen stiger under våren, och prisnivån stiger också. Under sommaren är försäljningsvolymen och prisnivån jämn, och på hösten sjunker volym och pris. I genomsnitt säljs det cirka 200 000 begagnade bilar varje månad, men även här är trenden negativ. Det beror på att vagnparken i Sverige blir mindre, till följd av många års låg nyförsäljning kombinerat med stark export.
Påverkan av skrotningspremien
I strävan efter att stimulera bilmarknaden finns sedan den 20 augusti en tillfällig skrotningspremie om 10 000 kronor att söka för privatpersoner som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor, samtidigt som man köper eller leasar en ny eller begagnad elbil. Hittills har premien inte fått önskad effekt: under den första månaden har endast 56 ansökningar inkommit, varav 28 beviljats.
Den generella prisnivån på begagnatmarknaden sjönk något mellan september och oktober och ligger hittills i år cirka 4,5 procent under snittpriset för samma period 2023. Nedgången är förhållandevis jämn mellan drivmedlen, men tendensen är att prisutvecklingen varit mer negativ för begagnade bilar i de högre prissegmenten. Där finns i hög utsträckning elbilar. Tekniken utvecklas snabbt och elbilsmarknaden mognar, vilket påverkar prisnivån. Marknaden för elbilar är dessutom räntekänslig och påverkas även av en ökad andel billigare modeller. Det finns elbilsmodeller som haft stabila andrahandsvärden, medan andra fallit kraftigt.
Framtidsutsikter för begagnatmarknaden: Stabilitet trots utmaningar
2024 har hittills sett ut att vara ett normalt år ur begagnatmarknadsperspektiv. Inga politiska beslut med dramatisk effekt på bilmarknaden har fattats, och räntebanan har stabiliserats. Förväntansbilden är därför sjunkande antal sålda begagnade bilar under hösten och vintern, och därmed också en viss sättning i prisnivå. Vi bedömer dock att det låga inflödet av nya bilar kombinerat med under året stark export kommer att göra att begagnatpriserna under senhöst och vinter fortsätter att ligga på stabil nivå.