Bilpriser testar: BMW 330e xDrive Touring

2 april, 2025

Bilekonomi
Bilmarknaden

I denna artikelserie tar vi en närmare titt på nya bilmodeller. Vi fokuserar på att analysera ägandekostnader, samt vilka utrustningsval som kan förväntas löna sig på andrahandsmarknaden.

Laddhybrider förenar å ena sidan det bästa av två världar. Elmotorn ger tyst och miljövänlig körning till låg milkostnad. I hybridläge växlar bilen sömlöst mellan elmotorn och den fossildrivna motorn. Räckvidd behöver föraren av en laddhybrid aldrig oroa sig för. För den som klarar majoriteten av vardagspendlingen på el blir totalkalkylen svårslagen. Å andra sidan – när batteriet är slut – har bilen en tung ryggsäck, eller snarare magväska, av batterier som inte längre är till nytta. Dessutom har bilen två motorer som ska servas och underhållas. Den avancerade tekniken i att förena två motorer och starkströmsbatteri syns också på bilens prislapp. 

Batteriet i laddhybrider har traditionellt räckt i storleksordningen upp till fem mil vid normal körning, lite längre i stadstrafik och lite kortare på motorvägen. Men BMW sätter med uppdaterade 330e en ny standard: deklarerad räckvidd på el är hela 9 mil. Men håller modellen vad den lovar? 

BMW 3-serie är en av den bayerska biltillverkarens mest ikoniska modeller och har varit en förebild i mellanklassen sedan den introducerades 1975. Känd för sin sportiga framtoning, höga byggkvalitet och premiumkänsla har 3-serien genom åren utvecklats till en av de mest populära och mångsidiga bilmodellerna i sitt segment och tilltalat såväl körfantaster som tjänstebilsförare. Genom generationerna har modellen ständigt förfinats, med nya innovationer och drivlinor som speglar utvecklingen inom både förbränningsmotorer och elektrifiering. 

Laddhybriden BMW 330e började säljas år 2016 och det rullar idag närmare 9 000 exemplar på svenska vägar. Modellen finns som sedan och kombi och med bakhjulsdrift eller som i testbilens fall, fyrhjulsdrivet utförande. Man märker redan på avstånd de sportiga ambitionerna genom den muskulösa karossen, dubbla avgasrör och röda bromsok bakom smäckra fälgar. Väl inne omfamnas man av de skålade stolarna. Det här är stolar man sitter i, inte på. Ratten är tjock och greppvänlig. Får man som pedant klaga på något, så är det att alcantaraklädseln drar åt sig damm som en magnet. 

Laddning, förbrukning och prestanda 

BMW 330e har 292 hästkrafter och accelerationen 0-100 går på 6 sekunder blankt. En siffra värdig sportbilar för tiotalet år sedan, men med dagens vridmomentstarka elbilar är det inte ovanligt med familjebilar som klarar av den spurten på lite drygt halva tiden.  

Batterikapaciteten är på cirka 20 kWh. Samma storlek som första generationen av elbilen Renault Zoe hade, men i en laddhybrid! Maximal laddningseffekt är 11 kW, vilket också är standard för hemmaladdning. Det innebär att batteriet laddar från helt tomt till helt fullt på drygt två timmar. Förbrukningen, i några plusgrader och slask, landade på cirka 0.55 liter per mil vid blandad körning. Enbart på el tog sig bilen drygt fem mil.  

Lasta och dra 

Kombin rymmer 410 liter med baksätet uppfällt. Det är något mindre än fossilversionerna av BMW 3-serie vilket förklaras av att batteripaketet ligger under lastrumsgolvet. Maximal tillåten dragvikt för BMW 330e är 1 500 kg. Dragkroken fälls ut elektroniskt via infotainmentskärmen. Elegant! En annan elegant detalj, som det är konstigt att fler tillverkare av kombibilar inte tagit efter, är den öppningsbara bakrutan. Smidigt för att nå saker i bagaget eller skicka in matkassen. 

Utrustning 

BMW 330e är välutrustad redan i grundutförande. Exteriört ingår LED-strålkastare och LED-bakljus samt automatisk baklucka. Invändigt möts föraren av en välvd display och inbyggd navigation, samt givetvis möjlighet till telefonspegling genom Android Auto och Apple CarPlay. Infotainmentsystemet är logiskt och uppbyggt av appar, här behövs ingen instruktionsbok för att snabbt hitta bland menyerna. Interaktionen sker antingen genom att trycka på skärmen eller genom det, möjligen något sladdriga, styrhjulet. 

 Komforten förstärks av trezons klimatautomatik och ett flexibelt genomlastningssystem. Drivlinan inkluderar en Steptronic-automat med växelpaddlar, medan säkerheten och bekvämligheten förbättras av farthållare med bromsfunktion samt parkeringsavståndskontroll fram och bak. Som premiumtillverkare är listan över tillval lång. Bland de vettigare alternativen hittar vi M-sportpaket för 37 000 kr. Exteriört ingår då aerodynamiska stötfångare och 18-tums tvåfärgade lättmetallfälgar. Invändigt förstärks körupplevelsen med greppvänlig lädersportratt och sportstolar för bättre stöd när vägen svänger. Interiören bjuder en exklusiv känsla med M-specifika detaljer som aluminiumlister med intrikat design och mörkt innertak i antracit. Överväg också att kryssa för rattvärme i beställningsformuläret.  

Ekonomi och andrahandsvärde 

Grundpriset för BMW 330e i sedanversion och med bakhjulsdrift är 596 800 kr. Kombikaross adderar 17 000 kr till prislappen, och fyrhjulsdrift ytterligare 18 000 kr.  

BMW har generellt goda andrahandsvärden och den förväntade behållningen för testade 330e xDrive Touring är 55 procent av nypriset efter tre år och 6 000 mil. Fyrhjulsdrift är ett tillval som lönar sig på andrahandsmarknaden, och i kombilandet Sverige är även det tillägget lönsamt. Procentuellt blir kalkylen något sämre för sedanversionen liksom för den bakhjulsdrivna varianten. M-sportpaket gör att bilen sticker ut på ett positivt sätt, och det belönas på andrahandsmarknaden. Försäljningsstatistiken visar att restvärdet för detta paket är nära 100 procent. Fordonsskatten är 360 kronor, försäkringen inte allt för dyr och serviceintervallen långa. Det borgar för god totalekonomi. 

Slutsatser 

Kvaliteten märks. Under testveckan hörde jag inga knak eller vibrationer. Men trots att det handlar om en i högsta grad modern och tekniskt avancerad bilmodell, ger ändå fossilmotorn en känsla av den tid som varit. I dagens alltmer elektrifierade vagnpark är det ovant med det ständigt närvarande dova ljudet från bensinmotorn och att känna rycket från växlingarna.  

Men oavsett om laddhybrider är en tillfällig parentes eller här för att stanna, är BMW 330e en trevlig bekantskap. Miljövänlighet möter körglädje, och visar att kompromisser kan vara mycket lyckade. 

Karl Wahlin, analytiker Bilpriser

Läs mer

Bilekonomi
Bilmarknaden

Bilpriser testar: Nio ET5 Touring

Vi fortsätter testa nya bilmodeller! Och den här gången har vi testat Nio ET5 Touring, där vi analyserat annat laddning, förbrukning, teknik och andrahandsvärde.
Bilmarknaden
Webinar

Webinar: Begagnatmarknadens utveckling Q1 2025

I vårt senaste webinar sammanfattar vi det som hänt under begagnatmarknadens första kvartal. Lyssna in Karl Wahlin, analytiker på Bilpriser och Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Bilmarknaden
Tjänster

Oberoende värderingar – en trygg grund för bilutköp

Trygghet och enkelhet – två viktiga faktorer när Handelsbanken värderar förmånsbilar. Med Bilprisers värderingsintyg får banken en smidig och pålitlig process som minimerar risken för misstag.