
Så påverkades begagnatmarknaden 2024 – och vad väntar 2025?
10 januari, 2025
Efter ett 2024 med minskad nyförsäljning och kraftiga prisfall på begagnade elbilar, står bilmarknaden inför ett 2025 fyllt av nya utmaningar och möjligheter. Med skärpta koldioxidmål, förändrade drivmedelspriser och ökad konkurrens från billigare elbilsmodeller väntar en dynamisk utveckling både på nybils- och begagnatmarknaden.
Hur det påverkar prisutvecklingen och konsumenternas val belyser vår analytiker Karl Wahlin i årets första analys av begagnatprisindex.
Nyförsäljningen 2024: Ett tufft år för bilmarknaden
Under 2024 registrerades cirka 270 000 nya bilar – den lägsta siffran på hela tio år, med en minskning på 7 procent jämfört med 2023. Elbilar drabbades hårdast med en minskning på 16 procent, medan laddhybrider istället ökade med cirka 3 procent. En utveckling som ledde till att de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya personbilar ökade från 61 till 64 gram per kilometer under året.
Cirka 32 procent av nyförsäljningen var elbilar och 23 procent laddhybrider. Det betyder att majoriteten av de personbilar som säljs nya har elektrifiering i drivlinan. 33 procent av bilarna köptes av privatpersoner, vilket är en lägre andel än de senaste åren. Nybilspriserna under 2024 steg med cirka 5 procent jämfört med 2023 års nivå.
Tesla Model Y toppade listan över nyregistrerade bilar, följd av Volvo XC60 och Volvo EX30. Kia noterade en betydande minskning med 5 000 färre nyregistrerade bilar än 2023.
Transaktioner på begagnatmarknaden
På begagnatmarknaden har utbudet ökat, bland annat genom leasingbilar som återlämnats. Under året omsattes cirka 2,4 miljoner begagnade bilar. 160 000 bilar exporterades, 9 000 importerades och 178 000 skrotades. Det gav en nettominskning om cirka 22 000 bilar för den svenska vagnparken.
Prisutvecklingen 2024
2024 avslutades i dur: prisnivån steg i december på totalen med 2,9 procent. Uppgången drevs framförallt av elbilar som steg med hela 4,6 procent, medan bensinmodeller steg 1,6 procent och dieselbilar med 1,0 procent. För laddhybrider såg vi en viss nedgång.
Prisnivån på begagnatmarknaden var trots stigande räntebana, historiskt hög under 2023 och sett till 2024 som helhet ligger prisnivån knappt 6 procent lägre. Nedgången var störst för elbilar som 2024 hamnade 25 procent lägre än 2023 års prisnivå. För bensinbilar var nedgången 11 procent, för diesel 9 procent och för laddhybrider 6 procent.
En framtidsspaning
2025 inleddes med sänkt bensinpris och höjd elskatt. Under året kommer ytterligare en rad faktorer att påverka bilmarknaden.
Med en fallande räntebana förväntas nyförsäljningen till privatpersoner öka, särskilt genom privatleasing. Detta kan öka utbudet på begagnatmarknaden och pressa priserna nedåt. Samtidigt fortsätter hushållen att pressas av höga boendekostnader och stigande elpriser, vilket kan minska köpkraften och därmed efterfrågan på begagnade bilar.
Stärkt kronkurs inverkar negativt på exporten av svenska begagnade bilar, vilket riskerar att skapa ett överutbud på den inhemska marknaden och därigenom bidra till ytterligare prispress.
De skärpta koldioxidmål som träder i kraft 2025 ställer bilindustrin inför stora utmaningar. Tillverkarna förväntas lansera fler enklare och billigare elbilsmodeller och erbjuda omfattande kampanjer för att undvika höga böter. Detta kan sänka prisnivåerna på begagnade bilar genom ett ökat utbud av prisvärda nya elbilar.
De höjda skyddstullarna på elbilar tillverkade i Kina innebär att priserna på nya elbilar i Europa förväntas öka. Detta drabbar särskilt modeller i de lägre prissegmenten, där kinesiska modeller har dominerat. Högre priser kan dämpa nyförsäljningen och bromsa elektrifieringen av fordonsflottan.
Marknadstrender 2025
Sammantaget förväntar vi oss under 2025 en svag ökning i nyregistreringar samtidigt som begagnatmarknaden präglas av en försiktig prisnedgång på totalen. Prisutvecklingen kommer dock att variera mellan drivmedlen.
Fordon med förbränningsmotorer, inklusive hybridmodeller utan laddmöjlighet, fortsätter att ha en stark efterfrågan på begagnatmarknaden. Detta är mycket tack vare sina lägre inköpskostnader. Därför förväntas prisutvecklingen för dessa fordon vara relativt stark i jämförelse med elektrifierade bilmodeller.
Laddhybrider har etablerat sig som ett attraktivt val tack vare sin praktiska användbarhet och goda totalekonomi. Med en teknikutveckling som i stort sett stannat av inom detta segment är marknaden stabil, och vi förväntar oss att den jämna prisnivån från 2024 håller i sig under 2025. Möjligen kan prisnivån för nyare begagnade laddhybrider stiga något då fordonsskatten för nya laddhybrider höjdes markant vid årsskiftet. Begagnade elbilar förväntas se en fortsatt prisnedgång, påverkad av ökad konkurrens och tekniska framsteg.
Karl Wahlin, analytiker Bilpriser
Webinar
Vad hände egentligen på bilmarknaden under 2024? Hur utvecklades begagnatpriserna, och vad kan vi förvänta oss av 2025? Se vårt systerbolag Kvdbils webinar där vår analytiker Karl Wahlin går igenom årets siffror och trender.