Laddhybrider under 400 000 kronor

Ladd­hybrider förenar å ena sidan det bästa av två världar. El­motorn ger tyst och miljö­vänlig körning till låg mil­kostnad. Batteriet i en modern ladd­hybrid räcker minst fem mil vid normal körning, lite längre i stads­trafik och lite kortare på motor­vägen. Genom att köra i hybrid­läge växlar bilen söm­löst mellan el­motorn och den fossil­drivna motorn. Räck­vidd behöver föraren av en ladd­hybrid aldrig oroa sig för.

Å andra sidan – när batteriet är slut – har bilen en tung rygg­säck, eller snarare mag­väska, av batterier som inte längre är till nytta. Och bilen har dess­utom två motorer som ska servas och under­hållas. Den avancerade tekniken i att förena två motorer och stort batteri syns också på bilens prislapp.

Fler och fler ladd­hybrider dyker upp på marknaden och Bilpriser har tagit fram statistik över värde­minskningen hos fem intressanta modeller som alla kostar under 400 000 kronor i nypris. Värde­minskningen är den största faktorn i en bils mil­kostnad, men mil­kostnaden påverkas också av bland annat för­brukning, skatt, försäkring och service.

Här följer då utmanarna – från stor­säljaren Kia Niro till sprillans nya Seat Leon e-Hybrid. Samtliga är fram­hjuls­drivna, har automat­låda, och kombinerar el­motor med bensin­motor.

Märke, modell och nypris
Seat Leon 1.4 e-Hybrid ST (204 hk), 340 000 kr
Kia Niro 1.6 Plug-in Hybrid (141 hk), 337 000 kr
Kia Ceed 1.6 Plug-in Hybrid SW (141 hk), 342 000 kr
Peugeot 3008 1.6 Plug-in Hybrid (225 hk), 399 000 kr
Opel Grandland X 1.6 Plug-in Hybrid (225 hk), 399 000 kr

Kalkylerna visar att skillnaden i rest­värde mellan model­lerna är små. Restvärdet efter 3 år ligger mellan 50 och 60% och till syvende och sist handlar därför valet av ladd­hybrid för under 400 000 kronor mycket om vilken kaross man önskar. Peugeotens, Opelns och Kia Nirons cross over-utförande ger bekvämt insteg och god runtom­sikt, men har mindre last­kapacitet än den traditionella kombi­karossen som Kia Ceed och Seat Leon erbjuder.

Restvärdena ligger i paritet med motsvarande fossil­drivna modeller. Bara sett till rest­värdet gör man därför varken en bättre eller sämre affär med ladd­hybriden jämfört med en traditionell motor. Besparingen ligger istället i bonus vid inköpet (omkring 20 000 för en ladd­hybrid efter senaste förändringen av bonus/malus), låg skatt samt lägre driv­medels­kostnad. Och driv­medels­kostnaden är ett kapitel för sig när det handlar om ladd­hybrider. För den som klarar sin körning inom batteriets räckvidd blir besöken på bensin­stationen säll­synta och driv­medels­kostnaden per mil hamnar kring 2 kronor. Om man däremot regel­mässigt kör sin ladd­hybrid längre sträckor ligger för­bruk­ningen och därmed driv­medels­kostnaden närmare den för en vanlig hybrid eller för en snål bensin- eller dieselbil.

Vad erbjuder då marknaden om vi ökar budgeten? Både Peugeot 3008 och Opel Grandland X har stora­syskon med 300 häst­krafter och fyr­hjuls­drift. Om vi höjer budgeten till omkring 500 000 kr är Toyota RAV4 ett attraktivt alternativ. Med 306 häst­krafter, fyr­hjuls­drift och rejäl kapacitet för släp­kärran har den potential att bli en favorit på begagnat­marknaden.

Karl Wahlin, analytiker bilpriser.se

På Bilpriser använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Se mer i vår policy kring cookies. Jag förstår