Att privatleasa eller köpa, det är frågan



I och med de kraftiga höjningar i förmånsvärdet för tjänstebilar som träder i kraft den 1 juli kommer allt fler att titta på ett privat alternativ för att lösa transportbehoven. De två populäraste nybilarna hos privatkunder är just nu Toyota Corolla Touring Sports och Kia Ceed Sportswagon. Under april registrerades 784 Corolla varav 77% köptes och 23% privatleasades. För Ceed är förhållandet det rakt motsatta, av 577 registrerade under april privatleasades 83% och 17% köptes.

Modellerna har stora likheter. Båda är rymliga kombikarosser och säkerheten är hög. Toyotan har en traditionell bensindriven hybridmotor med 122 hästkrafter, medan Kian är en laddhybrid som kombinerar el med bensin för en total effekt om 141 hästkrafter. Båda modellerna är framhjulsdrivna.

Hur ser då månadskostnaden ut för att äga en Corolla respektive att privatleasa en Ceed? Förvånansvärt lika, är svaret.

Kalkylen för Kian är enkel. Privatleasingavtalet kostar 2995 kronor per månad, löper över 36 månader och tillåter 4500 mils körsträcka (det vill säga 1500 mil per år). I leasingavgiften ingår service men tillkommer gör skatt (360 kronor per år), försäkring (325 kr i månaden för märkesförsäkring) samt drivmedel. Vi har räknat på att halva den årliga körsträckan görs på el. Månadskostnaden landar då på 4 100 kronor.

Toyotan kostar 242 000 kronor i grundutförande. Värdet efter 36 månader och 4500 mil är cirka 150 000 kronor. När vi också tar hänsyn till skatt, försäkring, drivmedel och service blir månadskostnaden 4300 kronor. Till detta kommer kostnad för eventuell finansiering.

En vanlig fördom om privatleasing är att man straffas hårt om bilen inte är i perfekt skick när den lämnas tillbaka efter leasingperioden. Vad som betraktas som normalt slitage är en viktig fråga att ställa till handlaren om man står i begrepp att privatleasa en bil. De flesta handlare följer MRFs riktlinjer. Sammanfattningsvis säger dessa att stenskott och mindre dörruppslag är normalt, men att större och djupare skador kommer att medföra kostnad för leasingtagaren vid återlämnandet. Det gäller alltså att vårda leasingbilen väl och att låta reparera eventuella skador. Men samma sak gäller för den ägda bilen: parkeringsskador, repor och bucklor kommer att påverka priset när bilen säljs, och därmed den totala ägandekostnaden.

Frågan är nu alltså bara vilken kombi du ska välja. Toyota eller Kia, äga eller leasa – valet är ditt!

Karl Wahlin, analytiker bilpriser.se

På Bilpriser använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Se mer i vår policy kring cookies. Jag förstår