Laga skadan

Dörruppslag, stenskott, fallande grenar och hagelskurar är några av många exempel på faror för bilen. Förutom att bucklor och skador ser tråkigt ut, så påverkar de också bilens värde.

Det traditionella sättet att laga bucklor är genom plåtarbete, spackel och ny lack. En tidskrävande process, ofta med dyr självrisk. Omlackering innebär dessutom risk för färgskillnad gentemot den gamla lacken.

Många låter blir att göra något åt skadorna, men det kan bli kostsamt i långa loppet. Vid inbyte eller försäljning av en begagnad bil har bilens skick stor betydelse för priset. Samma sak gäller vid privatleasing, där skador kan straffas hårt. Så hur göra?

Paintless Dent Repair (PDR) är en teknik för att åtgärda mindre bucklor utan omlackering. Till fördelarna hör att det går snabbt, kostar mindre än självrisken och är miljövänligt.

Men hur går det till egentligen? Vid PDR sker normalt lagningen genom att man monterar bort paneler och på så sätt når skadan inifrån. I vissa fall används speciella lim för att fästa stift, så att bucklan kan dras ut. Normalt kan skadan åtgärdas till minst 80-90 procent, vilket innebär att den i praktiken inte syns.

Roger Barud vid Dentec, som har verksamhet i Stockholm och på Gotland, berättar.

- Vi kan laga alla typer av dörruppslag, hagelskador och andra mindre skador. Tumregeln är att så länge lacken inte är skadad, så kan bucklan åtgärdas. Detta är möjligt tack vare att dagens billacker är sega och flexibla.

Hur lång tid tar det, och vad är priset?

- Lagningen sker medan kunden väntar och priset är omkring 1500 kr för ett normalt dörruppslag, säger Roger Barud.

Så nästa gång olyckan är framme – låt laga bilen! Det är en bra investering i bilens värde.


Karl Wahlin, analytiker bilpriser.se

På Bilpriser använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Se mer i vår policy kring cookies. Jag förstår